[Rozmiar: 11194 bajtów][Rozmiar: 11194 bajtów][Rozmiar: 11194 bajtów]

: Menu :

- Home
- Ekipa
- Ramówka
- Pozdrowiena
- For DJ
- Praca
- Kontakt
- Opinie
- Pokaż wpisy





For DJ:


AUTO CUE funkcja dzieki której odtwarzacz pomija cisze na poczatku utworu, punkt CUE zostaje automatycznie ustawiony w miejscu na poczatku, gdzie utwór osiagnie glosnosc -56dB

BPM (ang. beats per minute) wartosc wyrazona cyfra okresla tempo utworu (liczbe uderzen na minute)

CUE (ang. wskazówka) podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na kazdym dj'skim odtwarzaczu sluzy do 'zaznaczania' utworu tzn. klawiszami 'Search' lub , szukamy interesujacego nas fragmentu poczatkowego, naciskamy CUE i zostaje on zapamietany teraz klawiszem Play starujemy, a naciskajac CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.

CROSS FADER najwazniejszy potencjometr suwakowy na mikserze, umozliwia plynna zmiane jednego utworu na drugi

DJ wedlug slownika wyrazów obcych disc jockey - osoba, która prowadzi i zapowiada program muzyki z plyt w radiu, przeplatajac go komentarzami (nie zwiazanymi z muzyka), zartami, reklama itp. Dzisiejszy za bardzo jednak odbiega od takowego opisu wiec postaram sie Wam przyblizyc jego wizerunek. Rodzaje D.J.'ów: DJ radiowy - taki jak z definicji powyzej DJ klubowy - taki, który upala muze w swojej knajpie czy jezdzi po imprezach np. house czy techno w rozne miejsca na ziemi i on zazwyczaj reprezentuje najwyzszy techniczny (czyt. miksuje, scratch'uje itd.) poziom. "Grajek weselny" - szumnie okreslajacym sie jako DJ chodz zapodaje muze nawet z kaseciaków, a pojecie miksowania pojmie dopiero po smierci ? Jan Kowalski - o calym temacie nie majacy zielonego pojecia, ale puszczal nagrania na imprezie imieninowej u Kowalskiego, po czym nazwal sie DJ'em i "zagral" jeszcze u "Cioci na imieninach" ;-) Na to co reprezentuje dany DJ sklada sie bardzo wiele czynników, umiejetnosc miksowanie i caly warsztat "techniczny", fantazja (i pieniadze [synku]), feeling, wyczucie publiki, dostep do utworów, kontakty, sluch, wieeelkie poczucie rytmu, sprzet (z pustego i Salomon nie naleje) & many more...... Nie da sie miksowac (w pelni tego slowa znaczeniu) na ZADNYM domowym sprzecie. Jesli chodzi o CD to najtanszy 1CD to koszt min. 2000zl musisz miec dwa) .+ mikser min. 600 + sluchawki + kable + cos, do czego to mozna wszystko podlaczyc, czyli wzmacniacz i "paczki". Jesli komus przypadl do gustu winyl to najtanszy wzglednie logiczny sprzet to min. 1600 zl (musisz miec dwa) + reszta jak powyzej. To absolutne minimum, które i tak za chwile Cie nie zadowoli. Bedziesz musial kupic lepszy sprzet, a tu górnych pulapów cenowych juz nie ma, wszystko zalezy od Twojej "fantazji i pieniedzy synku" ;-) Efekty, keyboardy, samplery, sequencery, beatcountery, wkladki, igly to tylko poczatek wyliczanki.

GAIN potencjometr na mikserze (zwany równiez TRIM - Pioneer) sluzacy do regulacji mocy danego kanalu

JOG Pokretlo róznej wielkosci znajdujace sie w odtwarzaczach CD ale nie tylko. Sluzy do plynnego przewijania utworu (wyszukiwania) [DENON], precyzyjnego ustawiania punktu CUE [Wiekszosc odtwarzaczy] oraz podczas odtwarzania muzyki moze pelnic funkcje PITCH BEND

MASTER TEMPO dodatkowy klawisz wspomagajacy prace Pitch'a jego wcisniecie powoduje zmiane predkosci utworu bez zmiany wysokosci tonacji

MIXRK urzadzenie pozwalajace nakladac na siebie dwa lub wiecej utwory pochodzace z róznych zródel dzwieku

PITCH przewaznie jako potencjometr suwakowy sluzy do zmiany predkosci/tempa odtwarzanego utworu przewaznie w zakresie (+, -) 8%

PITCH BEND klawisze lub jedna z funkcji pokretla JOG sluzaca do chwilowej zmiany predkosci utworu (np. podgonienia utworu do drugiego)

SAMPLER pamiec najczesciej kilku lub kilkunastosekundowa sluzaca do zapisania singla lub kawalka utworu w celu pózniejszego odtworzenia

SAMPLING zmiana sygnalu dzwiekowego na postac cyfrowa; sampler wycina kawalek istniejacego juz materialu dzwiekowego i wmontowuje go w nowy utwór; samplowanie, czyli sklejanie gotowych fragmentów, stalo sie jedna z najwazniejszych technik w muzyce TECHNO

SCRATCHING (od ang. Scratch - "drapac") technika wydobywania dzwieku za pomoca gramofonu i czarnej plyty polegajaca na dowolnym przesuwaniu igly wzdluz lub w poprzek plyty, co powoduje deformacje nagranego dzwieku

STROBOSKOP lampa dajaca blyski swiatla z czestotliwoscia od 4 do 15 na sekunde, co powoduje wrazenie ukrywanego lub spowolnionego ruchu; wplywa takze na mózg czlowieka, ulatwiajac przejscie w stan transu

SYNTEZATOR elektroniczne urzadzenie do generowania dzwieku

TECHNO - Jest muzyka tworzona za pomoca komputerów i sprzetu muzycznego najnowszej generacji (syntezatory, keyboardy, stacje perkusyjne, miksery). U zródel techno znajdowal sie house, dzis jedna z wielu odmian techno, który sam w latach siedemdziesiatych wywiódl sie z disco. Za rok narodzin stylu house uwaza sie rok 1985, a jego kolebke byl znany klub w Chicago o nazwie WareHouse. Od poczatku lat dziewiecdziesiatych trwa nieprzerwanie ewolucja gatunku. Specjalisci doliczaja sie ponad 82 odmian tego rodzaju muzyki. Rozróznia sie miedzy innymi 13 odmian techno, 5 ambientu, 8 house, 6 transu itd... Ich specyfika zalezy od wplywów kulturalnych i geograficznych, osobistych gustów muzyków, otwarcia na inne style, a takze ciaglego udoskonalania technologii sprzetu muzycznego.

SZKOŁA MIXOWANIA

CZĘŚĆ PIERWSZA
SPRZĘT
Podstawowym zestawem niezbednym do nauki miksowania z winyli sa dwa gramofony - Technicsy SL Mk2 1200 (srebrne) lub SL 1210 Mk2 (czarne) oraz mikser. Nie kupujcie tanich podróbek, mozecie sie jedynie bardzo rozczarowac, w koncu i tak zawsze marzyliscie o tym, aby miec Technicsy. Sa one obecnie standartowym wyposazeniem w kazdym klubie i na imprezie. Jesli chodzi o mikser, to moim zdaniem nie musi byc on zbyt drogi. Dwa kanaly i crossfader wystarcza. Pierwsze kroki: Zdejmijcie przykrywy gramofonów, podczas grania nie potrzeba tej ochrony. To sprawi, ze gramofon bedzie bardziej stabilny i nie bedzie przeszkadzal podczas cwiczen. Zdejmijcie takze gruba gumowa podkladke, która jest podstawowym elementem kazdego nowo zakupionego gramofonu Technicsa. Zamiencie ja na slipmate, czyli filcowa, cienka podkladke, która umozliwi wam przytrzymywanie plyty podczas obracania sie talerza gramofonu.

PIERWSZA PRÓBA
Aby uczynic pierwsze próby jak najlatwiejszymi, powinniscie wybrac dwie dosc proste rytmicznie plyty. Prosty rytm i troche basu wystarczy. Wokale i klawisze moga wasze próby jedynie utrudnic, tego zawsze mozecie spróbowac pózniej. Zatem do dziela. Nacisnijcie przycisk "start", polózcie igle na plycie i wybierzcie wlasciwa predkosc nagrania (33 lub 45). Nastepnie ustawcie suwak regulujacy predkosc nagrania na O (umieszczony jest po prawej stronie gramofonu i nosi fachowa nazwe "pitch shift"). Grajcie plyte na odpowiadajacej wam glosnosci, w trakcie miksowania i tak zapewne ja zmienicie. Odlózcie na razie sluchawki! Na tym etapie zupelnie ich nie potrzebujecie. Polózcie plyte na drugim gramofonie, wlaczcie "start", ustawcie odpowiednia glosnosc w mikserze, polózcie igle, wybierzcie predkosc nagrania - 33 lub 45. Nie panikujcie, kiedy uslyszycie dwie plyty zupelnie ze soba nie wspólgrajace. Polózcie palec na krawedzi plyty i przytrzymajcie ja. W tym czasie talerz gramofonu bedzie sie krecil, plyta pozostanie jednak nieruchomo (na razie uczycie sie podstaw miksowania, nie wszystko musi wam od razu wychodzic, pamietajcie: nie miksujecie kompilacji dla znanej wytwórni). W czasie, kiedy plyta numer 1 gra, cofacie druga plyte, az znajdziecie poczatek nagrania (pamietajcie, ze na tym etapie slyszycie obie plyty jednoczesnie, nie panikujcie, to dopiero pierwsze próby). Kiedy juz znajdziecie pierwszy beat nagrania, przesuwacie plyte w przód i w tyl, az osiagniecie pewnosc, ze poczatek plyty macie tuz pod igla. Przytrzymajcie plyte w takiej pozycji i wsluchajcie sie w drugie nagranie, dobiegajace z gramofonu 1. Nie badzcie zbyt niecierpliwi i nie zacznijcie miksu zbyt wczesnie. Sluchajcie tego, co jest w danym momencie grane. Liczac takty i oczekujac na najlepszy moment, przesuwacie plyte (2), upewniajac sie, ze pierwszy beat jest dokladnie pod igla. Kiedy, ze nadszedl najwyzszy czas, puszczacie ja... Teraz na pewno okaze sie, ze nagranie bedzie zbyt szybkie lub zbyt wolne. Dotykajac boku talerza gramofonu zwalniacie plyte albo przyspieszacie. Upewnijcie sie, czy plyta jest wolna, czy tez zbyt szybka. Jesli plyta 2 jest zbyt wolna, przesuncie suwak (pitch fader) do góry (do siebie), jesli jest zbyt szybka, przesuncie ja do dolu, tak aby predkosci obu nagran byly do siebie zblizone. Na poczatku nie bedzie latwym ustalenie, czy plyta jest zbyt wolna czy tez zbyt szybka. Nie martwcie sie. Cwiczac, powtarzajac i co najwazniejsze, czerpiac z tego przyjemnosc i zabawe, rozwiniecie automatycznie swoje umiejetnosci. Kiedy juz dojdziecie do etapu, gdy obie plyty graja w tej samej predkosci, bedziecie musieli wybrac moment, kiedy plyta 1 powinna zostac wymiksowana. Wybierzcie ten moment, który najlepiej do tego logicznie pasuje. Uzywajcie fadera w waszym mikserze w taki sposób, aby brzmialo to naturalnie. Teraz, kiedy plyta numer 2 juz gra, powtarzajcie wszystko i próbujcie zmiksowac kolejna plyte. Pamietajcie, mozecie teraz popelniac bledy, nie gracie w klubie, nie nagrywacie miksu. Uczcie sie obslugi sprzetu, popelniajcie bledy, próbujcie wszystkiego. Szybko zobaczycie jak bardzo jest to uzalezniajace (pamietajcie o glosnosci na mikserze, prawdopodobnie z kazda chwila bedzie znacznie, znacznie glosniej...)

CZĘŚĆ DRUGA

Na pierwszej lekcji uczylismy sie podstaw miksowania plyt. Przypomnijmy, ze suwak kontroli predkosci plyt (tzw. pitch control), znajdujacy sie po prawej stronie gramofonu (w przypadku Technicsa maksymalnie +8, minimalnie -8) sluzy do przyspieszania i zwalniania szybkosci nagrania. Teraz przejdziemy do szczególów. Zagrajcie plyte na lewym gramofonie, ustawiajac suwak na srodku (w punkcie O). Zapali sie wówczas zielone swiatelko, wskazujace, ze plyta odtwarzana jest na normalnej predkosci. Teraz wlaczcie plyte na prawym gramofonie, jednak przy wylaczonym faderze, czyli tak, aby nie bylo jej slychac na waszych kolumnach. Zalózcie sluchawki i wsluchajcie sie w nagranie odtwarzane na prawym gramofonie, slyszane tylko w sluchawce. Jesli nic nie slyszycie musicie zwiekszyc glosnosc odsluchu w mikserze. Teraz, kiedy muzyke z lewego gramofonu slyszycie na kolumnach, a muzyke z prawego gramofonu w sluchawce, czas zaczac miksowanie. Pamietajcie, aby miec zalozona sluchawke tylko na jedno ucho ? jednym sluchacie muzyki z kolumn, drugim odtwarzanej (podsluchiwanej) na prawym gramofonie. Aby dowiedziec sie, czy plyta z prawego gramofonu jest zbyt wolna lub zbyt szybka, musicie przesuwac suwak predkosci (pitch control) i sluchac, co sie dzieje. Nie zmieniajcie co chwila predkosci, uwaznie sluchajcie. Plyte mozna zwolnic lub przyspieszyc dotykajac jej lub tez popychajac talerz gramofonu tuz ponizej slipmaty (filcowej podkladki). Starajcie sie utrzymywac wasze plyty w czystosci i dotykac jedynie ich krawedzi lub w centralnym punkcie, tam gdzie umieszczona jest papierowa etykieta z nazwa lub logo wytwórni (a rece myjcie nie tylko przed jedzeniem ? red.). Popychajac lub zwalniajac plyte bedziecie mogli zgrac beaty z obu nagran. Jesli graja razem dosc krótko, nalezy zmienic predkosc przy uzyciu pitch control, przyspieszyc badz zwolnic. Na poczatku, nauczenie sie, czy plyta jest zbyt wolna lub zbyt szybka, zabierze wam duzo czasu, ale po wielu próbach, okaze sie, iz jest to o wiele bardziej proste, niz to sie wydaje. Kiedy uda sie wam zgrac predkosci obu plyt na nieco dluzej, mozecie zaczac grac plyte z prawego gramofonu na kolumnach, wlaczajac fader na mikserze. Uslyszycie wtedy dwie plyty grajace razem, te z lewego gramofonu i te z prawego. Jesli po jakims czasie beaty sie zaczna rozchodzic, musicie to poprawic, zwalniajac lub przyspieszajac jedna z nich, albo poprzez przesuniecie w odpowiednim kierunku suwaka pitch control albo dotykajac plyty. Jesli musicie ciagle poprawiac predkosc, przyspieszajac lub spowalniajac je reka, oznacza to jedynie, iz ustawiliscie je niezbyt precyzyjnie i musicie zaczac od nowa. Nie zmieniajcie predkosci nieustannie, sluchajcie przede wszystkim. I jeszcze raz sluchajcie. W pierwszej lekcji napisalem o nauce miksowania plyt bez uzywania sluchawek. Zdaje sobie sprawe, iz rzecza straszna, zwlaszcza na poczatku, jest sluchanie dwóch nagran, które zupelnie do siebie nie pasuja, ale kiedy nabierzecie wiecej doswiadczenia w ustawianiu predkosci nagran, okaze sie to doskonala zabawa. Pamietajcie, ze jest to przede wszystkim zabawa, cieszcie sie z miksowania, nie próbujcie dosc do perfekcji w ciagu jednej chwili. Plyte mozecie zatrzymac bez potrzeby korzystania z miksera, mozecie ja przytrzymac palcem. Znajdujac poczatek beatu i przytrzymujac go pod palcem, mozecie bardzo szybko zagrac plyte. W ten sposób mozna nauczyc sie szybciej miksowac - wiele osób spedza bardzo duzo czasu na ustawianiu predkosci plyty przy uzyciu sluchawek. Oczywiscie, nie oznacza to, iz powinniscie zostawiac sluchawki w domu, udajac sie na impreze. Miksowanie bez sluchawek powinniscie cwiczyc w domu, chyba ze jestescie tak utalentowani, jak np. niektórzy DJ-e, którzy specjalizuja sie w skreczowaniu, ze nie bedziecie ich potrzebowali. W przypadku, kiedy wasze sluchawki sie zepsuja, a w klubie nie bedzie zadnych zastepczych, wówczas bedziecie w pelni przygotowani do pracy...

CZĘŚĆ TRZECIA

Po pierwszej lekcji, w czasie której opowiedzialem o podstawach i bardziej szczególowej drugiej, gdzie mówilem o ustawianiu predkosci dwóch plyt, nadszedl czas aby przygotowac sie do waszej pierwszej imprezy!!! Tak, wlasnie teraz. Musicie pamietac, ze doswiadczenie zdobywacie nie w domu, ale wlasnie grajac na imprezach. Na kazdej imprezie jest inny mikser, inny odsluch ( a czasami nie ma go wcale!), rózni ludzie, itd. Te wszystkie rózne okolicznosci sprawia, ze nabierzecie doswiadczenia jako DJ-e. Jesli ktos zaoferuje wam granie nie ociagajcie sie, zagrajcie! Olejcie bledy, nie dbajcie o to, ze wasze kolekcje plyt nie sa najnowsze. Lepiej zaczac wczesniej niz pózniej. Wielu z was zapewne pomysli, ze jest jeszcze za wczesnie, aby zaczac publicznie wystepowac, zaledwie po dwóch lekcjach, ale moim zdaniem wiekszosc czasu marnowana jest wlasnie w domu na próbach zostania perfekcyjnym DJ-em. Jesli jestescie doskonali w waszych domach, bardzo szybko moze sie okazac w innych warunkach jak bardzo malo potraficie. Okaze sie, ze odsluch nie brzmi tak dobrze jak w domu, a dzwiek slychac z lewej a nie z prawej strony. Takze mikser moze byc duza niespodzianka: bez equalizacji na kazdy kanal, z uszkodzonym crossfaderem, pozbawiony przycisków. A tymczasem ludzie beda czekali, az zaczniecie impreze. I tu wlasnie zdobedziecie wasze pierwsze doswiadczenia. Po pierwszych dwóch lekcjach powinniscie juz potrafic ustawic predkosci dwóch plyt i powoli zaczynac miksowanie. Jesli zatem dotad nie mieliscie okazji grac publicznie, zaczynajcie sie przygotowywac do pierwszego wystepu. Prawdopodobnie bedziecie grali na poczatku lub na koncu imprezy, co nie jest moze najlepszym czasem. Ale wlasnie tak zaczynal kazdy z DJ-ów, podejmijcie zatem wyzwanie. Oczywiscie dobrze wiedziec zawczasu, czy bedziecie grali na poczatku czy na koncu imprezy, gdyz bedziecie mogli sie dostatecznie przygotowac do wystepu, zabierajac odpowiednie plyty. Jak sami pewnie doswiadczyliscie w waszej klubowej karierze poczatek imprezy rózni sie znacznie od jej konca. Po osmiu godzinach wyczerpujacego halasu, wystepie pieciu innych DJ-ów, znacznej konsumpcji alkoholu i innych uzywek, ludzie popadaja w specyficzny nastrój, a wy mozecie im dac dokladnie to czego jeszcze tej nocy nie otrzymali. Spróbujcie zagrac cos zupelnie innego, starajcie sie wyróznic sposród innych. W ten sposób zwrócicie na siebie uwage, a to jest wlasnie to czego potrzebuje mlody, debiutujacy DJ! Oczywiscie nie przesadzajcie z graniem drum`n`bass dla wielbicieli techno. Granie na poczatku imprezy jest moim zdaniem bardzo wdziecznym zadaniem. Wszystko zalezy tylko od was, pozyskanie pierwszych ludzi na parkiecie, stworzenie atmosfery, budowanie zaplecza dla gwiazd, które po was wystapia. Zagrajcie 5-6 plyt i starajcie sie dowiedziec jaka muzyke lubi publicznosc, potem starajcie sie grac w tym nurcie przez jakis czas. Pamietajcie, zaczynacie impreze, a ludzie nie chca od razu wielkich przebojów. Skupcie sie na miksowaniu, nie czarujcie sztuczkami, delikatnie budujcie nastrój imprezy, cieszcie sie z miksowania, wypijcie drinka... I pamietajcie: granie musi wam sprawiac radosc!!! Slawni DJ-e nie zaszliby daleko bez podstaw. Jesli zaczynacie impreze, nie próbujcie grac wszystkich utworów, które nastepny DJ móglby zagrac. Wiekszosc ludzi przychodzi na jego wystep, dlatego moze byc on zdenerwowany faktem, iz gracie plyty, które on sam bedzie chcial zaprezentowac. On bedzie gral o najlepszej porze, skupiajac na sobie uwage zebranych, by móc ruszyc pelna para. Przed pólnoca zbyt dynamiczne granie po prostu traci swój sens, wszystko bedzie brzmialo zbyt mocno i na wymuszone. Ludzie beda "wyglodzeni" oczekiwali na mocne uderzenie, a wy perfekcyjnie stworzycie do tego podstawy. A DJ, który zagra po was bedzie z tego powodu bardzo szczesliwy. Jesli sie dobrze spiszecie, nastepnym razem znowu zostaniecie zaproszeni do grania. Byc moze któregos dnia gwiazda pojawi sie zbyt pózno, a wy bedziecie mogli wykorzystac nadarzajaca sie okazje. W taki sposób zaczniecie wasza kariere. Nastepnym razem zajmiemy sie szczególowa obsluga miksera i... postepowaniem z niecierpliwymi kolegami.

GATUNEK TECHNO

AMBIENT Istnieją definicje ambientu, zaczynające się od słów "rytmiczna, transowa muzyka z kosmicznymi melodiami". Inne zaś opisują ambient jako muzykę "pozbawioną rytmu i wyraźnej melodii". Jedni mówią o "muzyce, w której nic się nie dzieje", podczas gdy inni opisują ambient jako "poszukiwanie najpiękniejszego dźwięku zaraz po ciszy". Skąd biorą się te sprzeczności? Jak opisać styl, którego instrumentarium stanowią dowolne obiekty emitujące dźwięki, a "typowe" tempo oscyluje w granicach 0 - 170 bmp? AMBIENT Definicji tego gatunku jest tyle, ile jego - bardzo różniących się między sobą - odmian. Ogólnie, ambient to styl, który małą uwagę przywiązuje do melodii, harmonii, nut, akordów i rytmu, koncentrując się na brzmieniach i tworzeniu nastroju, dźwiękowych obrazów, muzycznych przestrzeni. Ważną cechą ambientu jest też fakt, że artysta często manipuluje "zastanymi dźwiękami", zamiast kreować coś samodzielnie. Mogą być to dźwięki pochodzące z otoczenia (ambient, czyli "to, co otacza"), albo też istniejąca już muzyka. W związku z powyższymi cechami, jest oczywiste, że ambient rozwinął się w dużej mierze dzięki powstaniu samplerów. Pochodne ambientu to między innymi: Ambient Dub, Ambient House (Electronic Listening Music [ELM]), Ambient industrial, Ambient Techno. Chill out - (ang. relaksować się) Za ojca ambientu uznaje się Brian'a Eno (pełne imię i nazwisko: Brian Peter George St. John Le Baptiste De La Salle Eno). Na przełomie lat 70. i 80. zdefiniował ten styl, dał mu nazwę i podstawy teoretyczne. Wypuścił szereg doskonałych, klasycznych albumów. Współpracował z dziesiątkami artystów i założył kilka wytwórni płytowych. Ambient nazwał "muzyką, która opisuje doświadczenia przestrzeni otaczającej słuchacza". Napisał kilka książek zawierających notatki, szkice i wykłady poświęcone muzyce. Złośliwi twierdzą nawet, że bardziej jest znany z muzyki o której pisał, niż tej, którą faktycznie tworzył. Przykłady: Aphex Twin, Orbital, The Orb, Tangerine Dream. Illambient - ( ill + ambient = chory ambient ). Intelligent Techno - Alternatywne określenie dla ambient techno, mające swoje źródło w serii kompilacji wydanych przez Warp Records - "Artificial Intelligence". Jumbient - tym mianem zdefiniowano (po pierwszy w Japonii) skrzyżowanie ambientu i jungle. Prawa półkula mózgu. Zdominowana przez podświadomość, natomiast lewa odpowiada za świadomy odbiór docierających bodźców. W ciągu poprzednich stuleci muzyka była tworem (językiem) symbolicznym. Lewa półkula odbiera więc muzykę i "przetwarza" symbole (nuty) na postać zrozumiałą przez prawą półkulę. Ambient zrywając z rządzącymi muzyką regułami, strukturami i uproszczeniami, posługując się dźwiękami, a nie "nutami" powiązanymi w struktury, ma trafiać bezpośrednio do podświadomości słuchacza. W ten sposób cichy (przeważnie), spokojny i bynajmniej nie wywrotowy styl stał się częścią jednej z największych rewolucji w muzyce. Ambient jest to muzyka przede wszystkim elektroniczna, spokojna i relaksująca. Nazwa się wzięła od Ambient House'u. Główni artyści tego nurtu to : B12, Aphex Twin, The Black Dog, Higher Intelligence Agency, Biosphere i Pete Namlook. To znakomici producenci, którzy kombinują melodyczność i rytmikę muzyki techno używając automatów perkusyjnych 808 i 909. Muzyka ta jest dobrze poskładana, przerzedzone elektroniczne dźwięki, mało kluczowych melodii (dużo płaszczyzn), "obce" niczym z kosmosu dźwieki, do tego jeszcze unosząca podwodna atmosfera. Bit bardzo cichy, a nawet czasami jest go brak. Wspaniała muzyka aby się rozpręrzyć, pozbyć się całodziennych stresów. W klubach grana jest zawsze w chill-out'ie, gdzie klubowicze mają szansę odetchnąć od "łomotu" na głównej sali. Nie bez powowdu jest nazywany przez wielu "wolnym transem" gdyż styl ten doskonale współgra z tą odmianą techno. Wytwórnie znane z ambientu to: APOLLO, GPR, WARP, BEYOND. Ambient również jest nazywany "intelligent techno" po tym jak wytwórnia WARP wypóściła serię pod nazwą: "Artificial Intelligence". Gorąco polecamy wszystkim tym którzy cierpią na wszelkiego rodzaju objawy nerwicy po ciężkich imprezach.

BIG BEAT Nazywany żartobliwie hip-hop'em dla studentów. Inna nazwa to "funky breakbeat". Narodził się w małym londyńskim klubie "The Albany" w sierpniu 1994 roku. Wtedy to zaczęto organizować tam imprezy pod nazwą "Sunday Social". Zaczęto puszczać rozmaitą muzykę, czyli wszystko to co kręciło zgromadzonych. Mixowanie zeszło na drugi plan. Tańczących zabawiali Tom i Ed (z Chemical Brothers - uważani za twórców big-beat'owego brzmienia; wtedy było to jeszcze Dust Brothers), Norman Cook (Freak-Power, Pizzaman, The Mighty Dub Katz, Fatboy Slim - to wszystko to jego pseudonimy), Jon Carter. Z czasem impreza "Sunday Social" stała sięcoraz bardziej rozpowszechniona, zyskała rozgłos i uznanie. Wszyscy, którzy sięgneli po Big Beat twierdzili, że znudziła im się już muzyka puszczana non-stop w klubach. Mieli dość house'u ("house po prostu nudził mnie do łez" - stwierdził Cook). Nowa muzyka, którą zaczęto tworzyć przyciągała nie tylko zwolenników muzyki tanecznej, ale także muzyki rock'owej. Big Beat opierał się na szybkim rytmie, mocnej ścieżce basu z odrobiną kwaśnego brzmienia Rolanda TB-303 urozmaiconymi czysto rockowymi instrumentami. Przykłady: Fatboy Slim, Chemical Brothers

BREAK BEAT Styl muzyczny zapoczątkowany w Anglii; wykorzystuje oryginalny break-beat (lub przyspieszony drum'n'bass). Często w kawałkach breakbeatowych znajdziemy akcenty jazzowe lub funk'owe, pianina, organy, scratch'e, wycinki z muzyki filmowej, fragmenty starych nagrań i inne ciekawostki. Wszystko to oprawionę połamanym rytmem tworzy całkiem przyzwoitą całość. Przykłady: Laidback, LHB, Rasmus, Westway itp.

BREAK BEAT Styl muzyczny zapoczątkowany w Anglii; wykorzystuje oryginalny break-beat (lub przyspieszony drum'n'bass). Często w kawałkach breakbeatowych znajdziemy akcenty jazzowe lub funk'owe, pianina, organy, scratch'e, wycinki z muzyki filmowej, fragmenty starych nagrań i inne ciekawostki. Wszystko to oprawionę połamanym rytmem tworzy całkiem przyzwoitą całość. Przykłady: Laidback, LHB, Rasmus, Westway itp.

DETROIT Jak sama nazwa wskazuje powstał w pewnym Amerykańskim miasteczku pod tytułem Detroit - kiedy to DJ'e z tegoż miasta zaczęli....(o tym napisze później). Najbardziej chyba rzucająca w oczy cecha tego gatunku jest podkreślenie beatu; i tak na prawdę to ten gatunek chyba tylko na tym się opiera. Muzyki mamy tu wyjątkowo mało jeśli w ogóle jest jakaś(chyba zawsze jest jakaś). Ogólnie rzecz biorąc detroit to twarda, ciężka i pokręcona muza.

DRUM`N`BASS Jeden z bardziej ekstremalnych stylów muzyki tanecznej. Opiera się głównie na połamanym rytmie (ang. "break-beat"; rytm synkopowany tzn. akcentowany pomiędzy miarami), samplach i na niskotonowym, poddźwiękowym basie(nie tyle słyszalnym, co odczuwanym przez ciało - tzw. infra sound). Powstał w 1993 roku i oficjalnie uważa się, że jest to jedyny styl całkowicie wyprodukowany i wypromowany przez Brytyjczyków. Z czasem stał się popularny i dotarł także za ocean. Pierwsi twórcy drum'n'bass to muzycy czarnoskórzy obracając y się w klimatach break-beat'u, hip-hop'u czy reggae. W przeciwieństwie do techno, drum'n'bass nie opiera się na jakiejkolwiek pętli, brak tam tez wyraźnego motywu przewodniego, ot takie sobie połamane rytmy z ciężkim basem w środku. Czasami drum'n'bass zbliżony jest do ambientu - bardziej spokojny i atmosferyczny, czasami jest bliższy big-beat'owi, lecz nigdy nie traci charakterystycznego break'u w ścieżce perkusji. Wiadomo w muzyce dozwolone są wszelkie eksperymenty i w taki sposób rodzą się czasem "mieszanki wybuchowe". Ten gatunek do takich mieszanek napewno należy. Drum'n'Bass to też styl bardzo blisko związany z jungle, niektórzy nawet stosują te dwie nazwy wymiennie. Głównymi postaciami sceny drum'n'bassowej są:Goldie, Roni Size, Dj Suv, Dj Krust, Dj Hype, LTJ Bukem, E-Z Rollers, kemistry[rip] & storm, Jonny L, Adam F, Doc Scott, Ed Rush, Optical, Fabio, Ray Keith,Boymerang, Grooverider, Photek czy Dj Rap.

DUB Łagodna melodia, dość szybki rytm i elektroniczny beat. Jest to także określenie na tworzenie nowego utworu z już istniejącego. W dub'ie nie ważne są formy. Motywy czerpie się z różnych gatunków. Dźwięki układa się w różnych kolejnościach. Nie ważne są reguły, ważne jest tworzenie, komponowanie.

ELECTRO Jeden z młodszych odłamów muzyki technicznej. Wytworzył się około roku 1980 - na początku lat 80-tych. Powstał na podstawie prostego komputerowego rytmu i krótkich recytowanych tekstów w stylu Kraftwerk. Mieszanka GROOVE i muzyki elektronicznej(Europa) praktykowana w latach 80-tych. Dała początek HOUSE'owi i HIP HOP'owi E.B.M - Electronic Body Music - fuzja muzyki instrumentalnej i rytmów elektronicznych; była jedną z przyczyn powstania techno na czele: Front242.

GABBA Może być też GABBER (HardCore holenderski), styl najbardziej popularny w Holandii, Niemczech a u nas w Polsce jego kolebką są Kielce. Cechą charakterystyczną jest bardzo szybki (niekiedy obłędnie - powyżej 200 bpm.), ostry beat i elementy break-beatu, industrialu, noiz. Jest to po prostu styl bardzo szybki, energiczny, bezwzględny, mocny i brutalny - coś tylko dla maniaków gatunku. Tylko niewielu jest w stanie wytrzymać choćby kilka a co dopiero kilkanaście minut w tempie ponad 200bpm (czyli około 3 uderzeń na sekundę) przy takim tempie po około 10 minutach ścina się białko w mózgu..... I pomyśleć, że ten styl jest całkiem popularny w niektórych kręgach.

GERAGE Wyodrębnił się z house'u, jest mieszanką muzyki house, soul'u i jungle. Wszystko rozpoczęło się u klubach w południowej Anglii, gdzie DJ'e zaczęli grać house'owe kawałki wzbogacone o soul'owy vocal. Prędkość gramofonów przestawiono wówczas na + 8 . Tymczasem za oceanem pewien dość pomysłowy producent - Armand Van Helden spróbował wymieszać jungle'owy bas z house'owym beat'em, potem dorzucić trochę wokali no i oczywiście przyspieszyć tempo. Tak powstał nowy gatunek muzyki najczęściej zaliczany do podgatunków muzyki house. Prawdopodobnie pierwszym nagraniem garage'owym była płyta Todd'a Terry'ego "Touch Me Baby". Charakterystyczne dla tego gatunku są: dynamiczny(bardziej niż house) rytm, buczący, niski i przeciągliwy bas(charakterystyczna głęboka reggae'owa linia basu), wplecione w całość wokale oraz break-beat, czyli połamany rytm. Ogólnie speed garage łączy w sobie elementy jazz'u, latin , jungle, reggae, rap(break-beat) a nawet techno. Niewątpliwie do sukcesu tego gatunku przyczyniły się pirackie rozgłośnie radiowe takie jak: Deja Vu, Freak FM, Girls FM, Magic FM, Kiss FM, które podczas audycji lansowały nową muzykę. Ten rodzaj muzyki wybierają najczęściej ludzie znudzeni komercyjnym soul'em i rythm'n'blusem - w końcu znaleźli to, czego szukali. Zwykle jest to starsza publiczność - ludzie dobrze ubrani, jeżdżący dobrymi samochodami. A najciekawsze jest to, że do większości londyńskich speed garage'owych klubów nie wejdziecie w dżinsach i butach sportowych. Obowiązuje tam zasada: No Seans, No Trainers, No Basebll Caps... . Często speed garage nazywany jest drum'n'bass'em dla dziewczyn. Inna teoria mówi ,że garage to tylko głęboki house bogato zdobiony wokalami (najczęściej czarnych artystów). Czołowi artyści sceny garage'owej to: Dreem Teem, Tuff Jam, Armand van Helden, R.I.P, i wielu innych.

GOA To tag (czyli nazwa własna; symbol; skrót)oznaczający psychodeliczny trance. Pochodzi od portugalskiej prowincji Indii nad Morzem Arabskim o takiej samej nazwie. Jeszcze niedawno odbywały się tam masowe, deliryczne imprezy plażowe, na które co roku zjeżdżały tysiące europejczyków. Region ten jest (lub był) tym dla muzyki trance kolebką. Obecnie masowe imprezy na plażach są zakazane. Przepisy zabraniają posiadania nawet najmniejszych dawek narkotyków a także bycia pod ich wpływem, nie mówiąc już o sprzedawaniu. Surowe restrykcje stosowane są wobec Dj-ów lub organizatorów imprez. Nazwa "Goa" odchodzi chyba powoli w zapomnienie. Psychodeliczny trance dobrze klimatyzuje się w Izraelu, RPA czy Ameryce południowej.

HARDCORE Maksymalnie wyostrzona odmiana brytyjskiego techno. Zapoczątkowany na przełomie lat 80-tych i 90-tych (za rok narodzin uważa się rok 1991, kiedy to powstał kawałek 4 HERO "Mr. Kirk's Nightmare", inni za rok narodzin uznają rok 1987/88). Pierwsze utwory hardcore'owe pochodzą od house'u - tempo 125 bpm zwiększono do 135-140 bpm. Charakterystyczne dla hardcore'u jest przyspieszanie i rozciąganie dźwięków, wsteczne odtwarzanie i miksowanie dźwięków z samplowanymi bitami, koncentracja na sekwencjach bitowych i basowych. Za przykład może posłużyć pierwszy album The Prodigy "Experience"(typowo hardcore'owy) HAPPY HARDCORE. Tempo zwiększone do 150-155 bpm. W porównaniu do hardcore'u wyciszone bity i basy oraz skupienie się na akompaniamencie i wokalu. "Happy hardcore to przewaga pianin, bity odłożone na bok, a do tego śpiewające babki zsamplowane z popowych kawałków". TERROR CORE Najcięższa odmiana hard core'u. Jeśli nie wiecie co to jest "muzyczny terror" to spróbujcie posłuchać na przykład składanki "Terror Done". Niektórzy twierdzą, że wszystko to co ma ponad 200bpm to sieczka i nic więcej - a jednak na świecie jest wielu zwolenników właśnie najostrzejszej odmiany hard core'u.

HAUSE Powstał około roku 1985/6 w Chicago. Wytworzył się z takich gatunków jak: groove, disco, electro, funku i innych. Kojarzony był z imprezami w starych, opuszczonych, zdewastowanych halach i magazynach - stąd nazwa "house" (od warehouse - ang. magazyn, hala), poza tym w Chicago Franikie Knuckles(ojciec house'u) założył klub pod nazwą Warehouse. House to chyba jeden z najbardziej tanecznych, wokalnych i fundujących gatunków muzyki określanej jako techno. Jego historia zaczyna się w klubach dla czarnoskórych gejów, którzy ze względu na kolor skóry i preferencje seksualne musieli "zejść do podziemia" by tam organizować imprezy. Po klęsce muzyki disco zaczęto rozglądać się za innymi rodzajami muzyki. Era disco dobiegła końca a tymczasem na parkietach klubów czekały setki klubowiczów spragnionych dobrej zabawy. Wtedy właśnie pojawił się Frankie Knuckles. Zaczynał w klubie The Gallery, gdzie razem z przyjacielem Larrym Levanem odpowiedzialny był za podtrzymywanie dobrej atmosfery i miedzy innymi za przygotowywanie ponczu, do którego dodawali LSD. Frankie zaczynał od przerabiania starych nagrań. Uzbrojony w żyletkę i magnetofon szpulowy przerabiał stare kawałki, wycinał części zbędne, wydłużał partie taneczne. Z czasem sięgnął po syntezator i TR-909 Rolanda. Prymitywna technika okazała się niezwykle skuteczna i przyniosła sławę Frankiemu nie tylko w Chicago, ale w całych Stanach. Jak się później okazało - TR-909 stał się symbolem muzyki house i jej nieodłącznym elementem. Tak zostało zdefiniowane brzmienie house'u. W tamtych czasach nie było to nic innego jak tylko disco wzbogacone o mocniejszy rytm, w bardziej tanecznym wydaniu. Dziś house to mocny kick, dobry bas, wpadająca w ucho melodia, jakiś tekst , elementy disco i funk'u. Muzycy obywają się już bez trupy instrumentalistów, czasami całej orkiestry - tak niezbędnych przy nagraniach funk'owych i disco. Dziś wystarczy trochę sprzętu, stare płyty do zmiksowania. Obecnie centrum muzyki house w Europie jest chyba Francja. Głównymi przedstawicielami house'u są: Paul van Dyk, Daft Punk, Bob Sinclair, Dimitri from Paris, Cassius, Dj Sneak, Da Mob i wielu innych.

JUNGLE Zdecydowanie jedna z młodszych pochodnych techno. swoje początki styl ten odnotował w latach 90-tych. jest to gatunek bardzo mocno zakorzeniony w ragga, powstał z połączenia takich rzeczy jak dub, ragga.

MINIMAL Detroit techno lub jak kto woli minimal to muzyka prawdziwych technomaniaków (np. takich jak ja). Jest to odmiana muzyki klubowej o maksymalnie undergroundowym brzmieniu, techniczne dźwięki (prawie jak z fabryki) połączone wieloma pętlami, wszechobecny ciężki twardy bit wszystko oczywiście na 4/4.Co do źródeł tej muzyki to powstała poprzez fascynację ludzi z Detroit muzyką takich niemieckich zespołów jak Kraftwerk, Tangerine Dream. Tak to właśnie tacy dj'e jak Derrick May, Juan Atkins, Kevin Saunderson(ojcowie muzyki techno, są dla technomaniaka niczym papież dla katolika) natchnieni niemieckim graniem stworzyli, typowy dla przemysłowego miasta jakim jest Detroit, detroit techno, które wróciło do Niemiec już jako minimal i dało podstawy do stworzenia wielu odmian muzyki techno i jednego z największych rynków tej muzyki. Nie chciałbym by zabrzmiało to stronniczo, gdyż sam jestem zwolennikiem takiego grania lecz nie potrafię się oprzeć pokusie by nie użyc stwierdzenia, iż minimal (minimum dźwięków maksimum pętli) jest kwintesencją undergroundowej muzyki techno. Wielu ludzi ta muzyka przerasta i jest dla nich zbyt ciężka lub trudna, lecz jest bardzo wielka grupa kochająca ten styl i zabawe na minimalowych imprezach.Co do dj'ów to oprócz wyżej wspomniąnych polecam niedawno goszczącego w Warszawie Jeffa Millsa(udowodnił w "Instytucie", że jest mistrzem w tym co robi), Carla Coxa, Blake Baxtera, Joe Beltrama, Svena Vaetha, Christiana Vogla, Roberta Hooda, Neil'a Landstruma, Pacou, (zapewniam że jest ich jeszcze sporo ale o nich w innej częsci - patrz dj'e ). Jeżeli mowa o minimalu to i również o Tresorze . Na początku lat 90-tych konkretnie w 1991 roku Dimitri Hegeman założył klub o takiej nazwie (tresor-skarbiec ) i jest tak dosłownie to muzyczna kopalnia diamentów, wytwórnia cechuje się tym, iż wiekszość ich produkcji to poprostu skarby muzyki techno sprzedawane w przeolbrzymich nakładach. Nie dajcie się oszukać żartownisiom mówiącym, że Tresor to granie na cztery wiertarki i bęben, to są slogany, minimal pomimo braku ambientowych czy trance'owych płaszczyzn naprawdę potrafi wynieść na wysokie loty tylko trzeba go rozumieć (to raczej nie jest muzyka dla nowicjusza z dyskoteki). Produkcje Tresora dotarły aż za ocean do ojczyzny minimalu i obecnie są znane na całym świecie. Amerykańscy dj'e współpracują z tą wytwórnią wspólnie z europejskimi przedstawicielami tworzą światową czołówke i klasykę tego stylu

PSY TRANCE Nazwa stosowana do określania nowoczesnego psychedelic trance. Utwory tego podgatunku charakteryzują się zmiennym - breaktrance'owym podziałem rytmu oraz częstymi, harmonicznymi zmianami motywów muzycznych przechodzących płynnie z jednego w drugi i stanowiących całość.





[Rozmiar: 11194 bajtów]


Panel Dj

- Panel Dj
-
-
-
-